
Jeszcze do niedawna firma funkcjonowała jako Autoclima Polska, a zmiana nazwy na Indel B Poland łączy się z postępującą integracją całej grupy i rozszerzaniu kompetencji polskiego przedstawicielstwa.
Autoclima działa na rynku od 1963 roku i przez dekady wypracowała pozycję lidera w produkcji systemów klimatyzacyjnych dla pojazdów. W ofercie firmy znajdują się kompletne układy klimatyzacji do samochodów użytkowych, kompaktowe klimatyzatory dla autobusów do 35 miejsc, a także systemy dla pojazdów specjalistycznych, takich jak ambulansy czy kampery. Ponadto firma produkuje elektryczne klimatyzacje postojowe dla ciężarówek oraz agregaty chłodnicze do samochodów dostawczych.
Autoclima łączy doświadczenie i nowoczesne technologie, zapewniając komfort i wydajność w szerokim spektrum pojazdów – od miejskich autobusów po ciężarówki i specjalistyczne samochody użytkowe.
Klimatyzatory postojowe Fresco
W ofercie Autoclima od dawna znajdują się urządzenia w pełni elektryczne, które zdobyły uznanie wśród kierowców ciężarówek i ciągników siodłowych. Szczególnie popularne są klimatyzatory postojowe serii Fresco – wspólny produkt Indel B i Autoclima, dostępny pod kilkoma różnymi markami.
Najbardziej popularne obecnie modele to Fresco 5000Back i 5000RT. Pierwszy to system typu split, z agregatem skraplającym montowanym na tylnej ścianie kabiny. RT to z kolei kompakt dachowy. Oba osiągają wydajność chłodniczą ok. 1,6kW przy stosunkowo małym zużyciu energii, co zawdzięczamy zastosowaniu sprężarki spiralnej Samsung.
Modula
Dla zastosowań wymagających większej mocy i wytrzymałości Autoclima opracowała typoszereg o nazwie Modula, na który składają się wersje kompaktowe oraz typu split. Duża możliwość konfiguracji pozwala komponować zestawy o różnych napięciach zasilania (12VDC do 80VDC) czy nawet napędzie hydraulicznym.

Klimatyzacje do maszyn roboczych
Po przejęciu spółki SEA Italia, w ofercie naszej grupy pojawiły się też inne podobne urządzenia, takie jak Zavorra czy Pataca, opracowane głownie z myślą o maszynach roboczych i wózkach widłowych. Te występują w wariantach dostosowanych do zasilania napięciem do nawet 750VDC.
Na potrzeby specjalnych projektów Autoclima może dostarczyć też pojedyncze komponenty lub całe systemy. Przykłady tego typu zastosowań to autonomiczne pojazdy elektryczne, maszyny robocze, małe i średnie autobusy elektryczne.

Chłodnictwo - Frosty
Ważną i obiecującą grupą produktów są systemy chłodnicze Frosty do małych samochodów-chłodni.
Frosty to bardzo szeroka gama urządzeń przeznaczonych do transportu w warunkach chłodniczych jak i temperaturach ujemnych. Znajdziemy tu zarówno małe i proste zestawy o mocach chłodniczych ok. 1kW do znacznie większych i skomplikowanych, przeznaczonych do kontenerów o objętości rzędu 20m3, wyposażonych w funkcje odszraniania, grzania czy pracy na postoju.
Wśród systemów Frosty jest też kilka modeli całkowicie elektrycznych. Najstarszym urządzeniem tego typu obecnie dostępnym jest RTR151E. To dwuczęściowy split z dachowym agregatem skraplającym do małych samochodów dostawczych z przestrzenią ładunkową do ok. 5m3. Do większych pojazdów odpowiednie będą Frosty E-ntegra E80, E120 lub E160. Największy z nich osiąga wydajność ponad 1,5kW przy 0oC. E-ntegra wykorzystują szereg komponentów z innych systemów Frosty, w tym podpodłogowe skraplacze.

Podsumowanie
Kluczową kwestią w przypadku systemów chłodniczych o napędzie elektrycznym jest zawsze pobór mocy elektrycznej. Zwykle ograniczeniem jest moc źródła prądu, ale w przypadku pojazdów elektrycznych trzeba też pamiętać o zmniejszeniu ich zasięgu, jeżeli do zasilania dodatkowych odbiorników wykorzystywana jest energia z baterii trakcyjnej. Dlatego szczególnie dużego znaczenia nabiera odpowiedni dobór urządzeń oraz redukcja strat mocy poprzez stosowanie ulepszonej izolacji termicznej, optymalizację wymiany powietrza czy stosowanie stref termicznych w pojeździe.
Układy typu split, w których parowniki lub nagrzewnice w całości znajdują się w chłodzonej lub ogrzewanej przestrzeni, wydają się być tutaj lepszym rozwiązaniem niż urządzenia kompaktowe, gdzie komora wymiennika ciepła znajduje się poza pojazdem.
Bez wątpienia elektryfikacja transportu stawia nowe wyzwania zarówno dla producentów systemów klimatycznych jak i dla wykonawców zabudów. Autoclima przygląda się zachodzącym zmianom i korzystając z bogatego doświadczenia przygotowuje odpowiednie rozwiązania.

